Diferențe – de la tradițional la Montessori

Maria Montessori a transformat școala tradițională, înlocuind școala imobilității, a tăcerii și ascultării, într-o școală a mișcării, a vorbirii, a activității și a muncii efective.

Învătământul Montessori Învătămantul tradiţional
Crede in autodisciplină, impusă de mediul în care copilul lucrează. Crede in disciplina impusă de prezenţa educatorului.
Crede in prezenta pedagogului care predă individual şi diferenţiat. Crede in educatorul care predă acelaşi lucru intregii clase.
Considera benefic ca pedagogul sa intervina atunci cand este necesar, daca i se cere ajutorul şi atunci o face intr-o maniera discreta. Crede in educator ca pilon principal, el este in centrul atentiei, activitatea fiind organizată in functie de viziunea acestuia.
Crede in cunostintele noi asimilate in urma lucrului în grup. Copiii invaţă unii de la alţii. Crede in cunoştinţele noi predate, în general, de către educator.
Considera  benefica alcatuirea unei clase  din copii cu vârste diferite. Crede in clasa alcătuită din copii de aceeaşi varsta.
Considera ca un copilul are liberatea de a alege singur orarul şi activitatile la care participa (cu indrumare din partea pedagogului daca este nevoie). Crede ca un copilul trebuie sa urmeaze un orar strict, impus.
Considera ca un copil lucrează atât cât doreşte la un proiect, nefiindu-i impuse limite temporale (astfel el işi poate insuşi cunoştinţele în ritmul său). Timpul în care copilul trebuie să indeplinească anumite sarcini este impus de profesor.
Greşelile sunt corectate de la sine, cu ajutorul unor materiale de studiu autocorective, copilul reuşind să înveţe prin cultivarea unor stări positive. Greşelile sunt corectate prin repetarea automată a materiei, prin pedepse şi recompense.
Materialele folosite in procesul de invaţare se adreseaza tuturor şimturilor,fiind special gândite, ajutand copilul la o cunoastere holistică. Grădinițele achizitionează un număr mare de jucării, fără a fi selectate pe anumite criterii de calitate și eficacitate iar în școală materialele de lucru sunt adesea reduse la instrumentele strict necesare scrisului, cititului şi uneori experimentelor.
Parinţii participă frecvent la programe Montessori care le sunt special dedicate. Implicarea părinţilor este destul de redusă şi voluntară.

Trecând aceste diferențe prin filtrul nostru și crezând în metoda Mariei Montessori, considerăm că ele reprezintă atu-ul copilului de acum care formează adultul integru și adaptabil de mai târziu.