Maria Montessori

Tesori_maria montessori

Maria Montessori (n. 31 august 1870, Ancona, Italia — d. 6 mai 1952, Noordwijk, Olanda)   a decis să observe cu adevărat copiii și necesitățile lor în dezvoltare. Se întâmpla acum 100 de ani. Concluziile la care a ajuns prin acest studiu, au motivat-o în a construi o metodă de dezvoltare eficientă a copiilor respectându-le personalitatea.

Maria Montessori a lăsat o moștenire neprețuită care constă în metoda Montessori de abordare a educaţiei copiilor. Metodă riguroasă, bazată pe materiale special concepute și o practică foarte bine definită și dirijată. Strategiile Mariei Montessori de abordare a educaţiei şi descoperirile ei asupra procesului de ȋnvăţare au revoluţionat și influenţat educaţia copiilor din întreaga lume.

Pornind de la problema educației copiilor cu dizabilități, Maria Montessori a reușit să ridice acești copii la nivelul celor din școlile obișnuite, fapt demonstrat de rezultatele obținute de aceștia la examenele cerute în Italia la acea vreme. În urma acestor rezultate, s-a ajuns la concluzia că școala ajunge să limiteze substanțial potențialul copiilor datorită mediului neadecvat ȋn care se desfăşoară studiul, dar și a metodelor nepotrivite caracteristicilor copiilor.

După aceasta, a urmat înființarea primei case a copiilor (Casa dei Bambini) într-un cartier sărac din Roma. Copiii celor care locuiau în acest cartier au fost adunați de pe străzi în această casă unde stăteau întreaga zi, sub supravegherea unui personal necalificat și bineînțeles, a Mariei Montessori. Încet, încet s-a observat preocuparea copiilor pentru a învăța lucruri pe care le observau realizate în viața de zi cu zi de adulţi, activităţi pe care acum le regăsim ȋn aria Viața Practică. Copiii se organizau astfel încât să ȋngrijească mediul unde lucrau, măturând, ştergând praful, se ȋngrijeau spălându-se, curăţându-şi hainele şi papuceii, dar se ȋngrijeau şi de colegi, pregătind micul dejun, aşezând şi strângând masa.

Maria Montessori a creat astfel, un mediu pe măsura lor: mese, scaune micuțe, toate lucrurile din Casa erau lucruri reale, nu jucarii, dar scalate la dimensiunea copiilor și lăsate la îndemâna lor pentru a fi explorate și utilizate cu scopul pentru care au fost create. Treptat, au fost dezvoltate alte materiale care corespund tendinţelor şi perioadelor sensibile observate de Maria Montessori la copii : rafinarea simţurilor, limbajul, relaţiile sociale etc.

Munca Mariei Montessori a dus la conştientizarea importanței dezvoltării voinţei la copil. A observat  că acești copii sunt capabili să aleagă singuri cu ce materiale să lucreze dacă li se oferă şansa de a-şi exersa capacitatea de luare a deciziilor, si se concentrează  singuri, natural asupra căror arii ȋi interesează, conform perioadelor sensibile.

A observat de asemenea, că dacă grupul de copii este neomegen, existând copii cu vârste diferite, ȋntre 3-6 ani, 6 – 9 ani , 9- 12 ani, aceştia, pe lângă faptul că vor lucra ȋn grup, vor ȋnvăţa unii de la ceilalţi. Copiii mai ȋn vârstă vor dobândi deprinderi de ȋngrijire şi ȋnvăţare a celor mai mici, iar cei din urmă vor ȋntrezări strategii de ȋnvăţare şi joacă pe care ei nu le-ar fi luat ȋn considerare ȋncă.

Materialele folosite în dezvoltarea metodei sunt ordonate în funcție de complexitate și pe arii curiculare. Un lucru foarte interesant este acela că majoritatea acestor materiale conțin principiul controlului erorii, ceea ce înseamnă că lucrând cu ele copilul poate determina singur dacă a rezolvat sarcina corect sau nu, anulându-se astfel rolul educatorului de a corecta şi, uneori de a sancţiona.

Așadar Maria Montessori  a văzut rolul educatorului diferit, în metoda sa, educatorul acționează ca un ghid, arătând copiilor cum se utilizează materialele și urmăreşte crearea unui climat sigur şi confortabil fizic şi emotional pentru fiecare copil şi pentru intreg grupul, asigurându-se că este respectat mediul ȋn care se desfăşoară activitatea, că se respectă ȋntre ei colegii şi că fiecare se respectă pe sine.

Educatorul trebuie să acorde mare atenţie copiilor, şi nu invers. Copilul este cel care arată calea pe care vrea să o urmeze, şi ȋl putem ȋnsoţi şi ajuta doar dacă vedem şi noi această cale, iar acest lucru este posibil doar observându-l cu foarte mare atenţie şi responsabilitate, adică respectându-l.

PERSONALITĂȚI EDUCATE ÎN SISTEM MONTESSORI

  • Casa Regală Britanică
  • Casa Regală Suedeză
  • Familia Obama – familia președintelui american Barack Obama
  • Thomas Edison – inventator și om de știință
  • Graham Bell – inventator și om de știință
  • Gabriel Garcia Marquez – scriitor laureat al Premiului Nobel pentru Literatură
  • Jimmy Wales – fondatorul Wikipedia
  • Katherine Graham – proprietara celebrului The Washington Post
  • Helen Hunt – actriță castigătoare a premiilor Academy Awards
  • George Clooney – actor caștigător al premiilor Academy Awards
  • Sergey Brin si Larry Page – cofondatori Google
  • Jeff Bezos – fondator Amazon
  • Joshua Bell – violinist american, proprietar al unei viori Stradivarius