Pedagogul Montessori

Educatorul a fost numit de către Maria Montessori „ghid” sau „director” (în sensul de „persoană ce îți indică direcția”), oferindu-i un rol nou: întrucat copiii învață singuri, folosind materialele specifice, pedagogul are rolul de a observa, de a stimula și ghida, iar nu de a preda.

Pedagogii Centrului TESORI sunt persoane integre, care se cunosc foarte bine pe ei înșiși și știu concret ce pot oferi copiilor. Ei sunt atenți când lucrează cu materialele, le prezintă copiilor cu mișcări precise, folosesc cuvinte bine alese pentru a-și atinge scopul: acela de a-i ajuta pe copii să înțeleagă cât mai bine rolul materialelor și într-un timp cât mai scurt, pentru a le putea explora pe îndelete.

În perioada de adaptare a copilului în Centrul TESORI, rolul pedagogului este să lucreze împreună cu părintele pentru a ajuta copilul să se integreze. Pe măsură ce copilul capătă încredere în mediu și în călăuza sa, pedagogul va rămane în umbră, stâlpul activităților devenind copilul.

În momentele în care copilul este concentrat într-o activitate, chiar dacă greșește, ghidul îl va corecta doar atunci când copilul îi cere ajutorul. Până atunci, dacă activitatea nu este făcută corect, se presupune că încă nu a ajuns să stăpânească conceptul, iar activitatea se va relua cu următorul prilej. Pedagogii noștri nu pedepsesc și nu oferă recompense; singura mulțumire a unui copil este aceea că a realizat singur un lucru, bazându-se pe propriile puteri.

 

Lecţia în 3 timpi

Maria Montessori a dezvoltat “lecţia în 3 timpi” care stă la baza îmbogăţirii şi dezvoltării limbajului oral:

  • Asocierea sau numirea – obiectul este prezentat copilului spunându-i-se denumirea;
  • Recunoaşterea – obiectul este implicat în diverse sarcini rezolvate de copil.
  • Amintirea – copilul numește obiectul. Acest lucru se face cu copiii mai mari care au început să vorbească.

În relația pedagog-copil se ține cont de disciplina interioară a acestuia din urmă. Dezvoltăm astfel o comunicare caldă, armonioasă și liberă bazată pe respect reciproc.