Maria Montessori

„Şi astfel am descoperit că educaţia nu este ceva făcut de profesor, ci că ea este un proces natural care se dezvoltă spontan în fiinţa umană.
Nu este însuşită prin ascultarea vorbelor, ci în virtutea experienţelor prin care copilul acţionează asupra mediului său.
Sarcina profesorului nu este să vorbească, ci să pregătească şi să aranjeze o serie de motive pentru activitate culturală într-un mediu special organizat pentru copil.”

Clasa Montessori

Grădinița Tesori

Centrul TESORI funcționează într-o clădire mare, spațioasă și luminoasă, inspirată din mediul familial, unde copiii, părinții și echipa noastră se simt în siguranță.

Clasele sunt atent aranjate și ordonate după principiile Montessori.
Mesele și scaunele sunt pe măsura copiilor, rafturile sunt de mărime medie și permit accesul facil la materiale. Le oferim copiilor libertatea de a se mișca în clasă după voia lor, fie pentru a observa activitatea unui grup în care se pot implica, fie pentru a lua un material, fără să-I îngrădim în vreun fel.

Ordinea reprezintă un principiu fundamental spre care îi vom ghida pe copii. După ce a terminat de lucrat cu un anumit material, copilul îl duce înapoi pe raft, așezându-l exact în locul de unde l-a luat, pentru a ști unde să-l găsească altădată, sau pentru ca un alt copil să îl poată folosi.

Avem reguli și le respectăm de la mic la mare. Ordinea și regulile explicate cu blândețe creează o atmosferă armonioasă care îi ajută pe copii să-și desfășoare activitățile cu calm, stăpâni pe situație și siguri pe ei înșiși. Pedagogul poate părea doar un observator într-un mediu
care transmite autodisciplină și libertate.

Maria Montessori

Educatorul a fost numit de către Maria Montessori „ghid” sau „director” (în sensul de „persoană ce îți indică direcția”), oferindu-i un rol nou: întrucat copiii învață singuri, folosind materialele specifice, pedagogul are rolul de a observa, de a stimula și ghida, iar nu de a preda.

Pedagogii Centrului TESORI sunt persoane integre, care se cunosc foarte bine pe ei înșiși și știu concret ce pot oferi copiilor. Ei sunt atenți când lucrează cu materialele, le prezintă copiilor cu mișcări precise, folosesc cuvinte bine alese pentru a-și atinge scopul: acela de a-i ajuta pe copii să înțeleagă cât mai bine rolul materialelor și într-un timp cât mai scurt, pentru a le putea explora pe îndelete.

În perioada de adaptare a copilului în Centrul TESORI, rolul pedagogului este să lucreze împreună cu părintele pentru a ajuta copilul să se integreze. Pe măsură ce copilul capătă încredere în mediu și în călăuza sa, pedagogul va rămane în umbră, stâlpul activităților devenind copilul.

În momentele în care copilul este concentrat într-o activitate, chiar dacă greșește, ghidul îl va corecta doar atunci când copilul îi cere ajutorul. Până atunci, dacă activitatea nu este făcută corect, se presupune că încă nu a ajuns să stăpânească conceptul, iar activitatea se va relua cu următorul prilej. Pedagogii noștri nu pedepsesc și nu oferă recompense; singura mulțumire a unui copil este aceea că a realizat singur un lucru, bazându-se pe propriile puteri.

Lecţia în 3 timpi

Maria Montessori a dezvoltat “lecţia în 3 timpi” care stă la baza îmbogăţirii şi dezvoltării limbajului oral:

  • Asocierea sau numirea – obiectul este prezentat copilului spunându-i-se denumirea;
  • Recunoaşterea – obiectul este implicat în diverse sarcini rezolvate de copil.
  • Amintirea – copilul numește obiectul. Acest lucru se face cu copiii mai mari care au început să vorbească.

În relația pedagog-copil se ține cont de disciplina interioară a acestuia din urmă. Dezvoltăm astfel o comunicare caldă, armonioasă și liberă bazată pe respect reciproc.

Iubirea, protecția și grija sunt primele sentimente cu care părinții își înconjoară copiii acasă. Călăuziți de aceleași sentimente, încep împreună cu ei și spre binele lor o nouă etapă: integrarea în colectivitate.

TESORI continuă cu responsabilitate ceea ce părinții au început. De aceea, ne dorim să facem echipă cu dumneavoastră, pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor. Fiecare copil care intră în universul TESORI intră împreună cu părinții săi și este important să existe o continuitate și acasă.

Vă puteți oferi ajutorul în orice moment, vă puteți implica în procesul de obtinere a independentei copilului și împreună vom participa activ la dezvoltarea abilităților copilului vostru prin:

  • Organizarea și desfășurarea excursiilor;
  • Atelierele periodice cu părinții;
  • Implicarea în proiectele educative și umanitare inițiate de Tesori;
  • Întâlniri individuale și consiliere psiho-pedagogică;
  • Întâlniri cu specialiști (psiholog, medic etc.).

Comunicarea cu părinții

Ne dorim și încurajăm o comunicare eficientă cu părinții pentru a putea dezvolta și aplica împreună principiile Montessori.

  • Săptămânal, veți primi prin e-mail o scrisoare despre activitățile desfășurate de copii;
  • Periodic, se vor organiza ședințe individuale cu privire la progresul copilului. Aceste şedinţe pot fi solicitate atât de către părinţi, cât şi de cadrele Tesori, de fiecare data când ele sunt necesare.

Lucruri necesare pentru bagajul zilnic/săptămânal

  • Scutece (dacă mai este cazul);
  • Hăinuțe de schimb pentru interior (inclusiv maieu, chiloței și șosete)
  • Pijama
  • Încălțăminte ușoară de interior (de preferat cu talpă antiderapantă)

De asemenea, este important să se respecte programul grădiniței, pentru a nu întrerupe perioadele de concentrare ale copiilor.

Maria Montessori (n. 31 august 1870, Ancona, Italia — d. 6 mai 1952, Noordwijk, Olanda) a decis să observe cu adevărat copiii și necesitățile lor în dezvoltare. Se întâmpla acum 100 de ani. Concluziile la care a ajuns prin acest studiu au motivat-o în a construi o metodă de dezvoltare eficientă a copiilor, respectându-le personalitatea.

Maria Montessori a lăsat o moștenire neprețuită care constă în metoda Montessori de abordare a educaţiei copiilor. Metodă riguroasă, bazată pe materiale special concepute și o practică foarte bine definită și dirijată. Strategiile Mariei Montessori de abordare a educaţiei şi descoperirile ei asupra procesului de ȋnvăţare au revoluţionat și influenţat educaţia copiilor din întreaga lume.
Pornind de la problema educației copiilor cu dizabilități, Maria Montessori a reușit să ridice acești copii la nivelul celor din școlile obișnuite, fapt demonstrat de rezultatele obținute de aceștia la examenele cerute în Italia la acea vreme. În urma acestor rezultate, s-a ajuns la concluzia că școala ajunge să limiteze substanțial potențialul copiilor prin intermediul mediului neadecvat ȋn care se desfăşoară studiul, dar și a metodelor nepotrivite caracteristicilor copiilor.

După aceasta, a urmat înființarea primei case a copiilor (Casa dei Bambini) într-un cartier sărac din Roma. Copiii celor care locuiau în acest cartier au fost adunați de pe străzi în această casă unde stăteau întreaga zi, sub supravegherea unui personal necalificat, dar și a Mariei Montessori. Încet, încet s-a observat preocuparea copiilor pentru a învăța lucruri pe care le observau realizate în viața de zi cu zi de adulţi, activităţi pe care acum le regăsim ȋn aria Viața Practică. Copiii se organizau astfel încât să ȋngrijească mediul unde lucrau, măturând, ştergând praful, se ȋngrijeau spălându-se, curăţându-şi hainele şi papuceii, dar se ȋngrijeau şi de colegi, pregătind micul dejun, aşezând şi strângând masa.

Maria Montessori a creat astfel, un mediu pe măsura lor: mese, scaune micuțe, toate lucrurile din Casa erau lucruri reale, nu jucării, dar scalate la dimensiunea copiilor și lăsate la îndemâna lor pentru a fi explorate și utilizate cu scopul pentru care au fost create. Treptat, au fost dezvoltate alte materiale care corespund tendinţelor şi perioadelor sensibile observate de Maria Montessori la copii : rafinarea simţurilor, limbajul, relaţiile sociale etc.

Munca Mariei Montessori a dus la conştientizarea importanței dezvoltării voinţei la copil. A observat că acești copii sunt capabili să aleagă singuri cu ce materiale să lucrez,e dacă li se oferă şansa de a-şi exersa capacitatea de luare a deciziilor si se concentrează singuri, natural asupra căror arilor ce îi interesează, conform perioadelor sensibile.

A observat de asemenea, că dacă grupul de copii este neomogen, existând copii cu vârste diferite, ȋntre 3-6 ani, 6 – 9 ani , 9- 12 ani, aceştia, pe lângă faptul că vor lucra ȋn grup, vor ȋnvăţa unii de la ceilalţi. Copiii mai mari vor dobândi deprinderi de ȋngrijire şi ȋnvăţare a celor mai mici, iar cei din urmă vor ȋntrezări strategii de ȋnvăţare şi joacă pe care ei nu le-ar fi luat ȋn considerare ȋncă.
Materialele folosite în dezvoltarea metodei sunt ordonate în funcție de complexitate și pe arii curiculare. Un lucru foarte interesant este acela că majoritatea acestor materiale conțin principiul controlului erorii, ceea ce înseamnă că lucrând cu ele copilul poate determina singur dacă a rezolvat sarcina corect sau nu, anulându-se astfel rolul educatorului de a corecta şi, uneori, de a sancţiona.

Așadar, Maria Montessori a văzut rolul educatorului diferit. În metoda sa, educatorul acționează ca un ghid, arătând copiilor cum se utilizează materialele și urmăreşte crearea unui climat sigur şi confortabil fizic şi emotional pentru fiecare copil şi pentru intregul grup, asigurându-se că este respectat mediul ȋn care se desfăşoară activitatea, că se respectă ȋntre ei colegii şi că fiecare se respectă pe sine.

Educatorul trebuie să acorde mare atenţie copiilor, şi nu invers. Copilul este cel care arată calea pe care vrea să o urmeze şi ȋl putem ȋnsoţi şi ajuta doar dacă vedem şi noi această cale, iar acest lucru este posibil doar observându-l cu foarte mare atenţie şi responsabilitate, adică respectându-l.

Personalități educate în sistem Montessori

  • Casa Regală Britanică
  • Casa Regală Suedeză
  • Familia Obama – familia președintelui american Barack Obama
  • Thomas Edison – inventator și om de știință
  • Graham Bell – inventator și om de știință
  • Gabriel Garcia Marquez – scriitor laureat al Premiului Nobel pentru Literatură
  • Jimmy Wales – fondatorul Wikipedia
  • Katherine Graham – proprietara celebrului The Washington Post
  • Helen Hunt – actriță castigătoare a premiilor Academy Awards
  • George Clooney – actor caștigător al premiilor Academy Awards
  • Sergey Brin si Larry Page – cofondatori Google
  • Jeff Bezos – fondator Amazon
  • Joshua Bell – violinist american, proprietar al unei viori Stradivarius

Ne găsești

în trei sedii din zone diferite ale Iașului

gradinita Tesori Centru din Iasi
gradinita Tesori Copou din Iasi

Centru

Între Filarmonică şi Mănăstirea Golia

Copou

Descoperă un loc pur și simplu magic